Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Piko GTW 2/8 dieseltreinstel van Veolia: inbouw van binnenverlichting en sounddecoder

WAARSCHUWING
De garantie op modelspoor-artikelen kan komen te vervallen wanneer wijzigingen
worden aangebracht. Klik op het gevarenlogo om meer over dit onderwerp te lezen.
 

Inleiding
Piko's mooi uitgevoerde GWT 2/8 dieseltreinstel van fabrikant Stadler, in de uitvoering voor Veolia, reed al enige tijd rond op mijn modelbaan. Dat kon natuurlijk ook niet anders, dit treinstel is dagelijks te zien in Nijmegen.
Ik heb het model voorzien van binnenverlichting en uitgerust met een sounddecoder.
 
De binnenverlichting is opgebouwd met 3 stuks ingekorte LED-strips van Digikeijs, een al wat ouder type DR280 met warmwitte LED's. Inbouw gaat snel, want de 3 rijtuigbakken van het treinstel zijn al voorbereid voor inbouw, de voedingsdraden voor LED-strips zijn al "op plafondhoogte" aanwezig. De binnenverlichting schakelt aan/uit met de frontverlichting van het treinstel.
 
De sounddecoder bestaat uit 2 delen: een Uhlenbrock decoder "IntelliDrive Deluxe" met artikelnummer 76425, die onder andere is voorzien van een "SUSI"-connector en Piko soundmodule met artikelnummer 56198 voorzien van specifiek geluid voor GTW-type dieseltreinstellen, die verbonden kan worden met de SUSI-connector op de decoder. Zonder die decoder kan de soundmodule niet worden gebruikt.
 
 
Het GTW 2/8 dieseltreinstel van Veolia.

 
 

Inbouw van de binnenverlichting
 
Aan de bovenzijde van beide wanden in een rijtuigbak heb ik een stukje lucifershout gelijmd met superlijm. Hierop kan de ingekorte LED-strip met een drupje superlijm worden gefixeerd en hangt dan perfect boven in de bak.
De passagiers zijn overigens niet best af in dit Piko treinstel. Ze moeten vrijwillig hun benen nagenoeg volledig laten amputeren, want daar is simpelweg geen plaats voor!

In beide koppen van het treinstel heb een machinist geplaatst. Aangezien de bovenste lichtgeleider nogal vastzit, lukte het niet om het interieur de demonteren om zo makkelijk bij de machinistenstoel te komen. Ik heb de poppetjes daarom voorzichtig door de openingen aan de achterzijde van de cabine, voorzien van een kloddertje superlijm op het achterwerk, op de machinistenstoel gezet.
Rechts is de LED-strip zichtbaar, en de blauwe plus groene draden die standaard in elke bak van dit treinstel aanwezig zijn voor de voeding van de strip.

De LED-strip is ingebouwd en functioneert prima.
Vóór definitieve inbouw regel ik de verlichtingssterkte van alle strips op dezelfde waarde af.
Ik sluit daarvoor de ingekorte strip aan op een gelijkspanningsvoeding van 15 Volt en stel met de instelpotmeter op de LED-strip de stroom in op 10 milliAmpère.

 
 

Inbouw van de decoder en soundmodule
 
Onderzijde van het motorrijtuig. Achter het linker klepje, dat makkelijk kan worden opengeschoven, bevindt zich de ruimte voor inbouw van een decoder. Achter het rechter klepje, dat met 2 schroefjes is vastgezet, passen de soundmodule en de speaker. De speaker is hier al ingebouwd en zichtbaar door de openingen in het klepje waardoor het geluid hoorbaar wordt.

Inbouw van een decoder plus soundmodule kan haast niet nog makkelijker dan bij dit Piko treinstel!
De klepjes zijn hier verwijderd.
Links is de Uhlenbrock decoder "IntelliDrive Deluxe" met artikelnummer 76425 zichtbaar. Aan de kabel zit een voor dit treinstel passende 8-polige NEM-steker. De decoder wordt gefixeerd met het meegeleverde stukje dubbelzijdig klevend plakband.
Rechts is de Piko soundmodule met artikelnummer 56198 zichtbaar, standaard voorzien van een speaker. Zowel de speaker als de soundmodule passen natuurlijk perfect in de vrijgehouden ruimtes. De steker aan de kabel van de soundmodule past in de SUSI-connector op de decoder, hier paars gemarkeerd. In de ruimte voor de soundmodule heb ik het metalen huis geisoleerd met een stukje plakband.

 
 

Resultaat van de inbouw-activiteiten
 
De binnenverlichting ziet er prima uit en schakelt aan/uit met de frontverlichting.
 
Het motorgeluid klinkt goed, maar het maximale volume is beperkt. Dat kan worden vergroot door CV-adres 902 (bij gebruik van standaard SUSI-adresbereik 1) te wijzigen van de af-fabriek waarde 192 in 255. Niettemin overheersen bij hogere snelheden het geluid van de motor in het treinstel en het geluid van de wielen en de stroomafnemers.
Verder klinkt het motorgeluid bij stationair draaiende motor wel erg eentonig en dat gaat na enige tijd irriteren, maar dat is vaker het geval bij dieseltreinen.
Storend is ook dat het geluid van de hoorn veel te hard is bij maximaal ingesteld volume en de verhouding tussen de verschillende geluiden kan niet ingesteld worden.
Verder verbaast het mij dat het soms seconden duurt voordat een geluid hoorbaar wordt nadat de desbetreffende functie is opgezet! Dat moet toch beter kunnen?
Deze geluiden zijn beschikbaar:
Functie F1: motorgeluid (en random geluiden, waaronder remgeluid)
Functie F2: hoorn
Functie F5: hoorn, herhalend
Functie F6: deuren sluiten
Functie F8: mute, geluid dooft langzaam uit
 
Een ander probleem wat voorkomt bij alle treinstellen van Piko, waarbij het voorste draaistel van één van de koprijtuigen wordt aangedreven: de wielen van dit draaistel zijn diagonaal vooorzien van 2 antislipbandjes en daardoor worden bezetmelders zeer onbetrouwbaar geactiveerd. Met als gevolg dat het treinstel, wanneer de aangedreven kop voorop rijdt, regelmatig te ver doorrijdt over een meldsectie en mogelijk pas op een wissel tot stilstand komt. Gevolg: andere treinen rijden er tegen aan!  
 
 
Nog enkele foto's van de Veolia GTW 2/8 op de modelbaan.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 26-8-2014.