Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Windmolen

 

Inleiding
Conrad levert onder artikelnummer 110115 een eenvoudige windmolen van Sol Expert 40004 in schaal H0.
Het model is niet te groot (de mast met daarop de gondel meet zo'n 24 cm, dat is omgerekend naar werkelijk schaal niet veel meer dan 20 meter; een wiek is 10 cm lang, op werkelijke schaal bijna 9 meter) en kan daardoor makkelijk een plaatsje vinden op de achtergrond van een modelbaan.
Het bouwpakket bestaat uit slechts enkele onderdelen en kan snel worden opgebouwd: lijm wordt meegeleverd.
Het model is voorzien van een zonnecel bovenop de gondel die het motortje aan kan drijven. Maar er moet wel heel veel licht op de zonnecel vallen voordat het motortje start - en dan gedraagt de molen zich al heel snel als een ventilator die een bescheiden luchtbriesje produceert... Niet bruikbaar voor op een modelbaan, dus moet de motor op een andere wijze worden aangedreven.
Het bouwen van een voeding met motorregeling is niet makkelijk. En waarom zou je ook wanneer dat allemaal kant-en-klaar verkrijgbaar is in de vorm van een locdecoder, inclusief de aansturing van de LED's om vliegverkeer te waarschuwen? Ik heb een Lenz Standard locdecoder gebruikt.
De zonnecel gebruik ik verder niet. Zoals gezegd is het omgevingslicht boven de modelbaan dat op de zonnecel valt normaal te gering om een bruikbare spanning te genereren waarmee iets kan worden aangedreven en het gaat mij (energiebewust type) toch ècht te ver om er een felle halogeenpit boven te hangen.

 
 

Inbouw
Één deel van de mast, hierin worden vier stukken montagedraad gefixeerd waarmee de aansluitingen van de LEDjes en de motor van de gondel naar de voet worden gevoerd: de elektrische aandrijving in de vorm van een locdecoder wordt namelijk buiten de windmolen geplaatst.

De twee delen van de mast worden op elkaar gelijmd met de meegeleverde lijm, stukjes schilderstape houden de mast op zijn plaats.

De mast van de windmolen is op de onderzijde van de gondel gemonteerd. De motor ligt er nog los bij. Door de bovenzijde van de gondel steken 2 stuks 3mm LEDjes.

De bovenzijde van de gondel aan de binnenkant: het aansluiten van de LEDjes: die worden in serie geplaatst met een weerstand van 470 Ohm. De aansluitingen van de zonnecel worden niet gebruikt.

De windmolen is klaar om verder te worden geïnstalleerd en geplaatst.
Ik heb de beide schaaldelen van de gondel niet gelijmd, maar aan de zijkanten gefixeerd met twee stroken witte tape.

De windmolen is hier op zijn plek gezet bovenop een afneembaar stuk landschap op een heuvel op mijn modelbaan, dat met zachtboard en gips is opgebouwd.

Als aandrijving van de motor en de LEDjes in de windmolen wordt een Lenz Standard locdecoder gebruikt. Die is ondergebracht in een kunststof doosje dat past in een opening tussen het zachtboard en is aangesloten op de motor (via een weerstand van 820 Ohm) en op de LEDjes.
De voeding voor de locdecoder (dat is natuurlijk de JK-baanspanning van de treinbaan) wordt via de tulpsteker aangesloten: de module kan dus makkelijk worden losgekoppeld wanneer het afneembaar stuk landschap even opzij moet worden gezet - namelijk wanneer een trein onverhoopt problemen krijgt in de tunnel onder de heuvel.

De windmolen is geïnstalleerd.

 
 

Instellen van de locdecoder

De motor die met de windmolen wordt meegeleverd is eenvoudig en low cost en niet voorzien van opdruk van gegevens.
Grote verrassing of zo'n motor aangestuurd kan worden met een Lenz locdecoder.
Ja, dat gaat dus, maar niet op de door mij gewenste lage rotatiesnelheid van laten we zeggen minder dan 0.3 omwentelingen per seconde.
Ik heb de locdecoder minimaal ingesteld, dat wil zeggen CV5 (maximum snelheid) op 4, CV6 (snelheid middengebied) op 0, CV2 (minimale snelheid) eveneens op 0. Keuze van de motoraansturing in CV50 op 0, géén van de andere mogelijkheden geeft een verbetering. Ook een andere keuze van snelheidsstappen (14, 27, 28, 128) leverde niets op en evenmin instelling van een lagere frequentie van de motorregeling.
Om de snelheid toch enigszins te verlagen heb ik de motor aangesloten op de decoder via een weerstand van 820 Ohm. Bij een grotere weerstand start de motor niet meer op.
 
De LEDjes zijn aangesloten op de decoder-aansluitingen van de frontverlichting vooruit (witte = minus-aansluiting/blauwe draad = plus-aansluiting van de locdecoder).
Het continu aanschakelen van de verlichting is wel heel simpel, die moet natuurlijk knipperen. Ik heb daarom één van de alternatieve aansturingen voor de verlichting gebruikt. Dubbel strobe vond ik het meest passend: lange pauze en 2 keer een korte flits. In CV60 moet daarvoor 4 worden geprogrammeerd.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 8-11-2015.